طريقة عمل ريد فلفيت كيك

طريقة عمل ريد فلفيت كيك بالمقادير وطريقة التحضير بالخطوات مع الصور وفيديو للشرح



المقادير والمكونات:
440 جرام دقيق (3 1/3 كوب)
170 جرام زبدة (3/4 كوب) ثلاثة أرباع كوب درجة حرارة الغرفة
3 بيض درجة حرارة الغرفة
450 جرام سكر (2 ¼ كوب)
370 ملي لبن رايب (1 ½ كوب) درجة حرارة الغرفه
16 جرام كاكاو خام (3 ملعقة صغيرة )
معلقة صغيرة خل
معلقة صغيرة ممسوحة بكنج صودا
معلقة صغيرة بكنج بودر
فانيليا
لون أحمر
رشة ملح
مقادير كريمة التزيين الأصلية:
50 جرام دقيق (3 ملاعق كبيرة)
500 ملي حليب (2 كوب)
450 جرام زبدة ( 2 كوب زبدة) درجة حرارة الغرفة
400 جرام سكر (2 كوب)
فانيليا


طريقة التحضير والعمل للوصفه:

الطريقة:
1- في إناء نظيف نضرب بالمضرب الكهربائي الزبد والسكر جيدا حتى يختلطوا جيدا ويصبح الخليط هش ولونه أبيض بدلا من لون الزبدة الأصفر ثم يضاف البيض واحدة تلو الأخرى والفانيليا .
2- بعدها نضيف اللون والكاكاو ونخلط جيدا (ممكن اللون ميكونش واضح في هذه المرحلة لو وجدتي انك محتاجة لون هنضيفها في الآخر علشان منزودش ويبقا غامق ) اللون ممكن يكون الجل أو السائل أو حتى البودرة يذوب في نقطتين ماء .
3- في بولة ينخل الدقيق ويضاف إليه رشة الملح والبكنج بودر والبكنج صودا ويقلبوا جيدا ثم يضافوا غلى الخليط السابق بالتبادل مع اللبن الرايب حتى انتهاء الكمية.
4- آخر شئ هنضيفه هي الخل ويخلط جيدا.
5- هنحضر 3 صواني دائرية نفس الحجم أو متقاربين لعمل 3 طبقات منفصلة من الكيك وهنفرش بكل صينية ورق زبدة مدهونة زيت حتى يسهل علينا اخراجها.
6- نقسم الخليط على ال3 صواني وتدخل الفرن سابق التسخين على 180 لمدة 20 دقيقة ونعملها اختبار النضج وهو بوضع سكينة عمودية بالكيك لو طلعت نظيفة يبقا استوت لو فيها اي عجين يبقا لسة شوية.
7- لما تطلع من الفرن هنسيبها ترتاح وبعدها ندخلها الثلاجة لتاني يوم حتى تكون ارتاحت خالص .
8- تاني يوم ناخد كل طبقة ونضع طبقة من الكريمة ونضع الطبقة الأخرى وهكذا ثم تغطى من فوق والجوانب بالكريمة وتزين حسب الذوق.
لعمل الكريمة:
1- يوضع الحليب في إناء ويضاف إليه الدقيق ويقلب على البارد ثم يرفع على النار مع التقليب المستمر حتى الغليان ويكون الخليط أكثر سمكا ويترك جانبا مغطى لكي يبرد.
2- يتم خلط الزبدة مع السكر جيدا بالمضرب الكهربائي مع الفانيليا ويستمر الخلط لمدة 10 دقايق والسكر يكون داب والخليط هش ثم يضاف إليه الخليط سابق التجهيز بشرط أن يكون بارد ويخلطوا جيدا .
3- بكده الكريمة تكون جاهز